1.–2. luokka

Ympäristöpolku | 1.–2. luokka | Luontotalo Arkki

Roskia ja rastaita

Vierailukohde: Luontotalo Arkki
Vierailutapa: Ajanvarauksella opastetusti
Ryhmäkoko: Suositeltava koko on noin 20 oppilasta, mutta noin 30 oppilaankin ryhmä voidaan ottaa vastaan.
Kesto: Noin 60 minuuttia
Tarvittavat varusteet: Ulkona tapahtuva opastus, säänmukaiset vaatteet
Osoite: Pohjoispuisto 7, Pori
Kulkeminen linja-autolla: Porin joukkoliikenteen aikataulut ja kartat

Varaukset, aukioloajat ja yhteystiedot

Ota yhteyttä Luontotalo Arkkiin ja sovi aika vierailulle mieluiten puhelimitse p. 02 621 1176.

Ennen vierailua 

Koulussa voidaan käydä läpi millaisia erilaisia jätteitä on olemassa, miten ne muodostuvat ja millä tavalla ne pitäisi hävittää tai kierrättää. Lisämateriaaleja-kohdasta voidaan valita jokin peli, leikki tai video.

Opastetun vierailun kulku 

Luontotalo Arkin opas ottaa ryhmän vastaan Luontotalo Arkin pihassa. Koko vierailun ajan ollaan pihalla (huonolla säällä opastus siirretään Arkin sisätilojen näyttelyyn teemalla roskat Arkin perusnäyttelyssä ks. lisätietoja kohdasta Huonolla säällä).

Oppaan johdolla tutustutaan kaupunkiluontoon Arkin pihassa ja läheisissä puistoissa. Kierroksen aikana havainnoidaan, mitä lajeja, kasveja ja eläimiä, pihasta ja puistoista löytyy. Tutkitaan tarkemmin esimerkiksi puun pintaa luupilla tai suurennuslasilla.

Piha- ja puistokierroksen aikana kiinnitetään huomiota myös kaupunkiluonnosta löytyviin roskiin. Yhdessä pohditaan, miksi kaupunkiluonnossa on roskia, millaisia ne ovat, kauanko niiden maatuminen tai hajoaminen luonnossa kestää ja mikä olisi oikea paikka kullekin roskalle. Keskustellaan erityisesti muoviroskista ja muovin kierrätyksestä. Opastettu kierros kaupunkiluontoon päättyy Luontotalo Arkin pihaan.

Huonolla säällä
Jos sää ei salli opastettua kierrosta ulkona kaupunkiluonnossa, pidetään opastus Luontotalo Arkin sisätiloissa. Opastuksen aluksi katsotaan luokkatilassa video (kesto yhdeksän minuuttia) kesäyöstä Kokemäenjoella. 

Videon päätyttyä lähdetään tutustumaan näyttelyyn. Korostetaan, että mihinkään ei saa koskea! Kävellään näyttely läpi. Näyttelyyn on sijoitettu erilaisia roskia, kuten muovia, metallia, lasia, paperia ja vaarallista jätettä (patteri).

Tämän jälkeen siirrytään takaisin luokkaan, jossa Arkin opas antaa toimintaohjeet: Oppilaat saavat kerätä roskat näyttelystä, yhden jokainen. Jos joku ei löydä, autetaan häntä. Vasta sitten kun kaikki ovat löytäneet yhden roskan, saa kerätä lisää. 

Kun roskat on kerätty, palataan luokkaan ja käydään läpi jätejakeittain, mitä löytyi, miksi roska oli ”luonnossa”, kuinka nopeasti se häviää luonnosta ja mihin jäte olisi kuulunut laittaa ja lajitella, ettei se olisi päätynyt roskaksi luontoon. Keskustellaan erityisesti muoviroskista ja muovin kierrätyksestä. Jos aikaa riittää, voidaan katsoa mikroskoopista, miltä muoviroska tai muovinen tekstiilikuitu näyttää läheltä.

Vierailukäynnin lopuksi on vapaamuotoista tutustumista näyttelyyn. Oppilaat voivat esimerkiksi tehdä Nokkaralli-tehtävän (ks. kohta Lisämateriaalia).

Vierailun jälkeen 

Koulussa voidaan käydä uudelleen läpi, mitä roskia vierailukäynnin aikana löydettiin ja kuinka ne kuuluisi lajitella. Vierailukäynnillä havaittuihin kasvi- ja eläinlajeihin voi tutustua tarkemmin esimerkiksi LuontoPortin avulla.

Lisämateriaalia

Pelejä, leikkejä ja tehtäviä jätteiden lajittelun opetteluun:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) tekemä lapsille sopiva tulostettava lajittelupeli

Jätteiden lajittelua liikunnallisesti Maa, meri, laiva -leikkiä mukaillen Kiertokapulan tekemillä ohjeilla

Pienille oppilaille sopiva opettajajohtoisesti vedetty Papunetin kierrätystehtävä

Pidä Saaristo Siistinä ry:n tekemät Siisti Biitsi -rantojensiivousohjelman tehtäviä kouluille alakoulun tehtävät, kuten Roskan tarina

Roskisrotta – Lasten kierrätysseikkailu: Yle Oppimisen sivustolla on viisi kierrätysaiheista videota (jokaisen videon kesto noin 15 minuuttia), ”Sarjan aikana selvitetään, mistä ihan tavalliset tavarat tulevat ja mihin ne menevät. Paljon opitaan myös käymällä eri materiaalien syntypaikoissa sekä kierrätyspisteissä.” (Huom. Vaikka videot on tehty jo vuonna 2008, ovat ne edelleen hyvin informatiivisia ja varsin ajantasaisia. Kuitenkin muutama asia on muuttunut vuosien varrella: Ongelmajätettä kutsutaan nykyään vaaralliseksi jätteeksi. Vaaralliset jätteet tulee viedä vaarallisen jätteen keräyspisteisiin. Nykyään vaarallisen jätteen pakkauksessa olevat varoitusmerkit ovat punareunaisia ja valkopohjaisia. Hävitettävien LED-lamppujen oikea osoite on sähkö- ja elektroniikkalaiteromun (SER) kierrätys. Vanhojen uudenvuoden tinojen myynti loppui Suomessa maaliskuussa 2018, koska perinteinen tina sisälsi liikaa terveydelle ja ympäristölle vaarallista lyijyä. Polttokelpoinen jäte on Porin seudulla nimeltään sekajätettä. Nykyään muovipakkauksia jo kierrätetään. P.S. Muistakaa katsoa videot aivan loppuun asti!)

Tulostusversiot Nokkaralli-tehtävästä:
Nokkaralli

Nokkaralli vastaukset

Videoita:

Suomenkielinen Roskaantuminen ja mikromuovit -video (3:11 min), jossa kerrotaan muoviroskien ja mikromuovin vaikutuksista ympäristössä sekä maailman yleisimmästä roskasta, tupakantumpista: https://youtu.be/FkJGORJS0ig

Suomenkielinen ja suomeksi tekstitetty Ylen I love muovi -kampanjan Muovi vieraslajina -video (4:26 min), jossa seurataan luontodokumentin tapaan viime vuosikymmeninä todella laajalle levinnyttä vieraslajia – muovipussia: https://areena.yle.fi/1-50092154

Ympäristöpolun ikäryhmittäiset oppimispaketit on laadittu osana valtakunnallista CIRCWASTE – Kohti kiertotaloutta -hanketta, joka sai rahoitusta EU:n LIFE-ohjelmasta. Porin kaupunki toteutti vuosina 2016–2021 CIRCWASTE-hankekokonaisuudessa viittä osahanketta, joista Luuppi keskittyi ympäristökasvatukseen. Oppimispakettien sisältöjä on päivitetty hankkeen päättymisen jälkeen. Tämä oppimispaketti on päivitetty vuonna 2025.