Tiedonhaku: Oman koulureitin pituuden selvitys

Liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi on hyvä käyttää merkittyjä pyöräteitä.
Jos kadulla ei ole varsinaista pyörätietä, muista kumminkin aina turvallisuus pyöräillessäsi. Käytä kypärää ja hämärällä valoa sekä heijastimia – ne ovat halpa henkivakuutus!

Tarkastellaan ArcGis:n avulla omaa koulureittiä.

  • Avataan sivu: Uusi linkki tarvitaan! ja valitaan oikeasta yläkulmasta ”muokkaa karttaa”. Tätä tehtävää varten ei tarvitse luoda tunnuksia ArcGis:iin.
  • Valitaan ”Sisältö”-välilehdeltä näkyviin Porin pyörätiet 2016.
  • Lisää kotisi kartalle: Valitse kohdasta ”Lisää” -> alin vaihtoehto ”Lisää karttamerkintöjä”. Valitse ”Luo”.
  • Valitse työkaluksi esimerkiksi nuppineula, nasta tai rasti:
  • Merkitse kotisi kartalle. Voit otsikoida kohteen esim. ”Koti” ja laittaa kuvaukseen osoitteesi. Ikkunan voi sulkea, merkintä ei katoa. Voit merkitä toiseksi pisteeksi koulusi, jolloin reitinteko on helpompaa.
  • Seuraavaksi valitaan oikeasta yläkulmasta ”Mittaus”. Tarkista kotisi koordinaatit kohdasta ”Sijainti”. Vie hiiri merkitsemäsi kohteen eli kodin kohdalle, ja koordinaatit näkyvät ”Mittaustuloksena”.
  • Tässä vaiheessa voit vaihtaa taustakartan vaikka valokuviksi ”Kuvat” tai kadut paremmin näkyviin ”Kadut”, jos se helpottaa asioiden hahmottamista.
  • Seuraavaksi mitataan pyöräilyreitin pituus. Katso, että välilehden ”Sisältö” valinta ”Porin pyörätiet 2016” on päällä.
  • Ota ”Mittauksesta” avuksesi keskimmäinen työkalu ”Etäisyys”.
  • Mitataan oman koulureitin pituus kotoa kouluun. Pyri seuramaan pyöräteitä eli punaisia viivoja. Nuolinäppäimillä pääset liikuttamaan taustakarttaa tarpeen mukaan.
  • Lähde liikkeelle kodin kohdalta. Etäisyys-työkalun pitää olla valittuna. Kun pääset päätepisteeseen eli koululle asti, tuplaklikkaa lopetuspistettä. Nyt Mittaustuloksena näkyy valitun reitin pituus.
  • Selvitä, mitä kautta kulkee suorin ja turvallisin pyöräilyreitti kotoasi kouluun. Kiinnitä huomiota siihen, kummalla puolella katua pyörätie kulloinkin sijaitsee. Voit kokeilla erilaisia vaihtoehtoisia reittejä, ja katsoa, onko niiden pituudessa eroa. Eroavatko pyöräilyreitit esimerkiksi auto- tai kävelyreitistä?
  • Selvitä myös, mikä porin Linjojen reitti kulkee kotisi läheltä kouluun. Kuinka usein busseja kulkee?
  • Kotimatkalla käytä valitsemaasi reittiä ja havainnoi, onko reitillä sellaista huomioitavaa, mitä kartasta ei näkynyt: esimerkiksi rakennustyömaita, jotka on kierrettävä ja jotka vaikuttavat reittiin.
  • Vinkki opettajalle: Kodin ja koulun merkitsemisen voi jättää väliin, jos on tarkoitus vain nopeasti katsoa eri reittien pituuksia. Tosin ne selkeyttävät kartan hahmottamista ja reittien mittaamista. Vaihtoehtoisesti oppilaat voivat selvittää esim. reitin pituuden omaan harrastukseen tai muuhun arjen paikkaan.
  • Tehtävä kehittää oppilaan kartanlukutaitoa ja etäisyyksien hahmottamista, sekä lisää hänen kykyään suunnitella liikennereittejä. Se myös lisää hänen paikallistuntemustaan ja kykyä selvittää sijaintitietoja, sekä tukee ylipäätään hänen maantieteellisen ajattelunsa kehittymistä.