Somemainonta

Sosiaalinen media vaikuttaa merkittävästi kulutuskäyttäytymiseemme. Pohditaan, millaiseen mainontaan törmäämme erilaisilla sosiaalisen median alustoilla.

Tehtävä:

Selaa netissä blogeja tai eri somekanavissa (esimerkiksi Instagram, YouTube tai TikTok) vaikuttajien julkaisuja.

  1. Mitä he mainostavat?
  2. Miten he kertovat julkaisun sisältävän mainoksen?
  3. Kuka on mainoksen kohderyhmää eli kenelle se on suunnattu?
  4. Miten he kuvailevat mainostettavaa tuotetta ja houkuttelevat kuluttajan ostamaan sen? Esimerkiksi: miten he sanallisesti kuvailevat sitä, sisältääkö julkaisu valokuvia, mitä valokuvissa näkyy? Uskotko kuvailun olevan rehellistä?
  5. Mitä tuotteesta oikeasti kerrotaan? Pystyykö julkaisusta päättelemään tuotteen vastuullisuutta?
  6. Onko mainostettava tuote tai yritys mielestäsi vastuullinen? Miksi tai miksi ei? Pyri huomioimaan vastuullisuuden eri näkökulmat: ympäristö, ihmiset ja kulttuuri sekä talous.