Somemainonta
Sosiaalinen media vaikuttaa merkittävästi kulutuskäyttäytymiseemme. Pohditaan, millaiseen mainontaan törmäämme erilaisilla sosiaalisen median alustoilla.
Tehtävä:
Selaa netissä blogeja tai eri somekanavissa (esimerkiksi Instagram, YouTube tai TikTok) vaikuttajien julkaisuja.
- Mitä he mainostavat?
- Miten he kertovat julkaisun sisältävän mainoksen?
- Kuka on mainoksen kohderyhmää eli kenelle se on suunnattu?
- Miten he kuvailevat mainostettavaa tuotetta ja houkuttelevat kuluttajan ostamaan sen? Esimerkiksi: miten he sanallisesti kuvailevat sitä, sisältääkö julkaisu valokuvia, mitä valokuvissa näkyy? Uskotko kuvailun olevan rehellistä?
- Mitä tuotteesta oikeasti kerrotaan? Pystyykö julkaisusta päättelemään tuotteen vastuullisuutta?
- Onko mainostettava tuote tai yritys mielestäsi vastuullinen? Miksi tai miksi ei? Pyri huomioimaan vastuullisuuden eri näkökulmat: ympäristö, ihmiset ja kulttuuri sekä talous.