2. asteen opetus

Kirjastopolun 2. aste

Rikospakopeli

Hämäräveikko on kätkenyt arvokkaan kirjan kirjastolle, mutta jättänyt jälkeensä ison kasan vihjeitä… Mistä on kyse? Rikospakopeli on pulmienratkaisuun pohjautuva pakohuone, jota pelataan Porin pääkirjaston tiloissa. Se on suunnattu 2. asteen opiskelijoille. Pelissä vahvistetaan ryhmätyöskentelytaitoja, harjoitetaan tiedonhaku- ja päättelytaitoja, sekä tutustutaan kirjaston verkkosivuihin ja hakutoimintoihin. Puuhailun ympärille on kyhätty taustatarina, jossa pelaajat selvittävät kirjastoon piilotetun ryöstösaaliin kohtaloa yksi aivopähkinä kerrallaan.

Rikospakopelin läpäisy kestää yleensä reilun tunnin. Ryhmän vierailuun olisi kuitenkin syytä varata kaksi tuntia (120 min). Tällä tavalla jää tarpeeksi aikaa siirtymisiin, sääntöjen läpikäyntiin ja loppukeskusteluihin. Peliä voi pelata 4-30 oppilasta kerrallaan. Pelaajat jaetaan 4-6 hengen ryhmiin, jotka suorittavat tehtäviä itsenäisesti. Ainakin ennen loppuhuipennusta, jossa vaaditaan kaikkien ryhmien yhteistyötä…

Pelikerrat sovitaan vastaavan kirjastonhoitaja Tuomas Kumpulan kanssa tuomas.kumpula(at)pori.fi. Lisätietoja voi kysyä sähköpostin lisäksi myös puhelimella 044 701 0863