Havainnointi, tutkiva oppiminen: Roskien havainnointi lähiympäristössä
![](https://cms.pori.fi/uploads/sites/9/2022/11/etsi2_0.png)
Roskat ja muut jätteet kuuluisi kierrättää, mutta aina ne eivät päädy asianmukaisiin paikkoihin. Koulun pihalla ja lähiympäristössä on monesti roskia, jotka eivät kuulu sinne. Oppilaat voivat toiminnallaan vaikuttaa roskatilanteeseen.
Tehtävä: Koko luokka siirtyy ulos koulun pihalle tai lähiympäristöön, havainnoi roskatilannetta ja valokuvaa roskan. Tämän jälkeen oppilaat tutustuvat roskan ominaisuuksiin.
Ulkona:
- Ulkona havainnoidaan roskia ja opettaja auttaa kiinnittämään niihin huomiota tarvittaessa. Oppilaat pohtivat mitä erilaisia roskia he koulun pihasta tai lähiympäristöstä löytävät ja miksi niitä on maassa. Missä roskien kuuluisi olla?
- Oppilaat ottavat yksin, pareittain tai ryhmissä valokuvia koulun ympäristöstä löytyvistä roskista, valitsevat niistä yhden ja ottavat selvää sen ominaisuuksista kysymysten pohjalta.
Luokassa:
Vastaa seuraaviin kysymyksiin valitsemastasi roskasta:
- Minkä roskan valitsit ja miksi?
- Mitä materiaalia roska on?
- Voiko sen kierrättää? Miten?
- Missä sijaitsee lähin kierrätysastia, johon roskan voisi viedä?
- Kuinka kauan roskalla kestää maatua?
- Miten roskan materiaali voitaisiin uusiokäyttää?
- Miten kuvailisit koulun pihan tai lähiympäristön roskatilannetta ja mistä se johtuu?
Tarvitaan: Muistiinpanovälineet, kamerat (esimerkiksi puhelin) ja päätelaite tiedonhakuun.
Vinkki! Koulun pihalla tapahtuvaa havainnointia voidaan muokata luokalle sopivammaksi esimerkiksi:
- Roskien havainnointi voidaan aloittaa opettajajohtoisella havainnointikävelyllä, jossa opettaja kiinnittää huomiota erilaisiin roskiin ennen kuin oppilaat lähtevät itsenäisesti havainnoimaan.
- Löytyneet roskat voidaan myös kerätä ja kierrättää asianmukaisesti (muista suojahanskat ja roskapussit).
- Huonon kelin sattuessa roskien havainnointi voidaan toteuttaa koulun sisällä.
- Opettaja voi esitellä koulun erilaiset roska-astiat. Minne pullot, karkkipaperit, banaanin kuoret, pahvit ja paperit kuuluisi lajitella ja kierrättää koulussa?