HAVAINNOINTI JA POHDINTA: Otetaan vedenkäytöstä mittaa
Vettä kulutetaan päivittäin monta litraa ja sitä kuluu moniin arkisiin asioihin. Tutustutaan omaan päivittäiseen vedenkäyttöön ja käännetään litrat senteiksi vesimittarin avulla.
Tehtävä:
- Oppilaat kirjaavat ylös päivän vedenkulutuksensa (sellainen, johon sisältyy peseytyminen) ja laskevat veden yhteiskulutuksen. Oppilaat kirjaavat ylös myös viikoittaisen vedenkulutuksensa, ottaen huomioon esimerkiksi tiskaamiseen kuluvan veden. Vedenkulutuksen tarkkailu on hyvä antaa ennakkotehtäväksi.
- Oppilaat voivat laskea heidän käyttämiensä astioiden määrän ja laskea montako tiskikoneellista tai käsitiskikertaa se on. (Tiskikoneeseen mahtuu noin 13 hengen astiasto eli 13 lautasta, kulhoa, aterimia ja juomalasia.)
- Vedenkulutus voidaan laskea 1l= 1cm tai 1l = 2,5cm, riippuen vesimäärien suuruuksista.
- Kaikki oppilaat piirtävät omat päivittäistä ja viikoittaista vedenkulutusta kuvaavat viivansa esim. koulun pihaan vierekkäin. Kulutusta voidaan kuvata myös langan pituudella tai tekemällä kulutusta kuvaavia vesikortteja kuten kuvassa.
- Viivojen piirtämisen jälkeen pohditaan, miksi eri oppilaiden viivat ovat eripituisia ja miten veden kulutusta voisi vähentää.
Esimerkkejä vedenkulutuksesta:
Tarvitaan: Mittanauha tai rullamitta. Lankaa tai esim. keppi tai liitu, jolla piirtää koulun pihaan tai paperia, jolle tehdään vesimittoja. Muistiinpanovälineet.