TIEDONHAKU JA POHDINTA: Turhake
Kaikki tavarat valmistetaan yhdestä tai useammasta raaka-aineesta ja niiden valmistamiseen, kuljetukseen, käyttöön ja käytöstä poistumiseen kuluu energiaa. Raaka-aineet ja energia kuluttavat rajallisia luonnonvaroja; ympäristövastuullinen ihminen tiedostaa tavaroidensa ympäristövaikutukset.
Monet tavarat ja tuotteet ovat meille meille tarpeellisia ja tärkeitä, mutta maailmassa on tuotteita, joita ilman pärjäisimme tai jotka voi korvata ympäristöystävällisemmillä vaihtoehdoilla.
Tehtävä: Tutustutaan mitä tarkoittaa turhake ja mietitään mitä turhaa oppilaat itse omistavat. Tehtävät tehdään pareittain.
- Tutustukaa turhakkeisiin http://www.suomenluonto.fi/tag/turhake/-sivun ja muiden sivujen avulla.
- Mitä tarkoittaa turhake?
- Miksi turhakkeita valitaan?
- Montako vuotta turhakkeita on valittu?
- Miettikää molemmat, mikä mielestänne oli viime vuoden ehdokkaista turhin turhake? Perustelkaa.
- Miettikää parin kanssa 1-3 turhaketta ja kirjoittakaa ne erillisille papereille.
- Opettaja kokoaa luokan turhake-laput esille. Oppilaat merkitsevät tussilla viivan kolmeen turhemmiksi arvioimiinsa turhakkeisiin. Laitetaan turhakkeet turhuusjärjestykseen ja eniten ääniä saanut ylimmäksi. Pohditaan yhdessä, mikä tekee juuri näistä turhakkeista turhimmat?
- Kukin oppilas miettii omista tavaroistaan kaikkein turhimman ja nimeää sen.
- Onko tavara turha vain sinulle ja voisiko siitä olla hyötyä jollekulle muulle?
- Miten voisit tehdä tästä tavarasta vähemmän hyödyttömän?
- Pohdi, miksi sinulla yhä on tämä turha tavara?
Tarvitaan: Tiedonhakuvälineet, muistiinpanovälineet.