Vuosiluokat 3–6
Porin kouluissa turvataitoja tulee käsitellä opetuksessa yhdenmukaisesti ja oppilaiden kehitys huomioiden. Tavoitteena on luoda pohja turvataidoille, ylläpitää lasten ja nuorten keinoja suojata itseään ja toisia sekä ohjata turvallisiin arjen valintoihin. Turvataidot on jaoteltu kolmeksi kokonaisuudeksi:
- ”oma kyvykkyys” suojata itseään ja muita
- ”taito toimia” häiriötilanteissa
- ”kasvaminen” vastuullisuuteen ja turvallisuutta edistäviin valintoihin.
-
Sisältö Hyvän mielen taitomerkkejä voi suorittaa opettajan johdolla tai omaan tahtiin Hyvän mielen taitomerkki – Hyvän mielen taitomerkki 3–4 luokka: pääsivu | Tunnetaidot | Kaveritaidot (3. luokka) | Itsetuntemus ja vahvuudet | Arvot ja asenteet (4. luokka)
– Hyvän mielen taitomerkki 5–6 luokka: pääsivu | Tunnetaidot | Kaveritaidot | Hyvä arki (5. luokka) | Itsetuntemus ja vahvuudet | Arvot ja asenteet (6. luokka)Lisämateriaalit 3–4 luokat – Turvaohjeita | Mieli Ry
– Turvaverkon tehtäviä | Mieli Ry
– Hyvinvointitekojen kartta | Lapsen oikeudet
– Vahvuusvariksen tarinat | Yle Areena – podcastit
– Kaveritaitoja-ohjelma 3–6 | SPR
– Opas yksinäisyyden ehkäisemiseen, sivulta 15 eteenpäin | MLLLisämateriaalit 5–6 luokat – Netiketti | Mieli Ry
– Kriisit ja turvaverkko | Mieli Ry
– Murrosiän muutoksia | Mieli Ry
– Hyvää mieltä kestävällä rahankäytöllä | Mieli Ry
– Lapsen oikeuksien viikkoaineistot | Lapsen oikeudet -
Sisältö Taitoja opetellaan opettajajohtoisesti Ensiapu – Vinkkejä elvytykseen -pääsivu | Sydänliitto
– Elvytys tutuksi 1–3 luokat | Sydänliitto
– Elvytysopetus 4–6 luokat | SydänliittoPalo- ja pelastusturvallisuus, häiriötilanteet – Keulakuvien vinkit paloturvallisuuteen | Paloturvallisuusviikko
– Varautuminen, sähkökatkot | SPEKLiikennekasvatus – Liikenneturvallisuusaiheinen viestintätehtävä | Liikenneturva
– Alakoulujen Kahoot-visat turvallisesta liikkumisesta | Liikenneturva
– Onnettomuustarinat – Jalankulkijan ja pyöräilijän tarina | LiikenneturvaHenkilö- ja tietosuoja, omaisuuden suojaaminen – Tietoturva TEEMA 5 (3.–4. luokka) | Huippulatunnit, Pelastakaa Lapset
– Turvallisuutta vaarantavat tilanteet TEEMA 6 (5. luokka) | Huippulatunnit, Pelastakaa Lapset
– Älä tee tileistäsi helppoa saalista | TikTok -konstaapeli Daniel
– Identiteettivarkaus | TikTok -konstaapeli Daniel
– Polkupyörän tunnistemerkintä | TikTok -konstaapeli DanielVesiturvallisuus – Vesisankarit; Jääturvallisuus (5. luokka) | Koululiikuntaliitto Lisämateriaalit 3–6 luokat – Arjen turvatunnit osio 2 (5. tai 6. luokka) | SPR
– Aamunavaus turvallisesta liikkumisesta hämärän ja pimeän aikaan | Liikenneturva
– Kypärätesti | Liikenneturva
– Aivot eivät multitaskaa | Liikenneturva -
Sisältö Taitoja opetellaan opettajajohtoisesti Kehotunnekasvatus – Lasten kehotunnekasvatus | Väestöliitto
– Lasten starttipaketti
– Ammattilaisen starttipakettiHuippulatunnit – Arjen peruspalikat TEEMA 1 (3. luokka) | Pelastakaa lapset
– Osallisuus ja sosiaaliset suhteet TEEMA 3 (4. luokka) | Pelastakaa lapset
– Vastuullinen vuorovaikutus TEEMA 4 (5. luokka) | Pelastakaa lapsetLaillisuuskasvatus – oikeudet/vastuut – Virtuaalioppitunti ”Tää ei oo oikein”, 1–3 luokat | Lounais-Suomen Poliisi
– Virtuaalioppitunti ”Kiusaaminen”, 4–5 luokat | Hämeen Poliisi
– Nettikiusaaminen (harjoitteina tehtäväkortit), 6. luokka | MLL
– Virtuaalioppitunti ”Vahingonteko & näpistely”, 6. luokka | Hämeen Poliisi
-> Linkki Virtuaalioppitunnit-sivulleLisämateriaalit 3–6 luokat – Vanhempien starttipaketti | Väestöliitto
– Kopiraittilan koulu | Kopiosto
– Mikä on LOOTBOX? Video-opas lootboxeista ja niiden vaikutuksista (opettajat, huoltajat)
– LootboX e-julkaisu | Diakonia ammattikorkeakoulun opinnäytetyö